2. INTEF

2. INTERNACIONALNI TEATARSKI FESTIVAL – INTEF „ONO ŠTO NAS SPAJA!“ 14 – 19. AVGUST 2021.

Drugi internacionalni teatarski festival INTEF održan je u periodu od 14 – 19. avgusta 2021. u Domu kulture na Mišaru, nakon jednogodišnje pauze prouzrokovane pandemijom virusa Covid-19. Na ceremoniji svečanog otvaranja, na platou ispred muzeja „Boj na Mišaru“, govorili su Jelena Milošević, član Gradskog veća u ime Grada Šapca, Dušan Simić, direktor festivala, a festival je svojom „Besedom mladom glumcu“ otvorili Danica Grubački, glumica iz Zrenjanina:

„Ne znam koliko uopšte ima smisla baviti se pozorištem dok gore šume i deponije. Možda bi trebalo da se zaustavimo na 3 meseca i svi samo razvrstavamo i recikliramo otpad i kompostiramo. To kad ja budem režirala. I toliko smo dajemo sebi na značaju u svom verovanju da menjamo svet, a vrtimo se u krug zagledani u sebe. Znate ono kad reditelj kaže “Napravili smo predstavu o otuđenosti… Jer smo otuđeni…” A on prvi otuđen. “Napravili smo predstavu o licemerju, jer smo licemerni…” A on licemeran! Kao da je to opravanje, a ne da je potrebno samo malo da od onoga što igramo i prikazujemo na sceni ponesemo sa sobom kući, i tako ne baš promenimo, ali makar malo popravimo stvarnost. Ali često to nećemo uraditi, pod opravdanjem da smo takvi. Impulsivni, egocentrični, sebični, i zbog toga što o tome govorimo otvoreno – mi očekujemo popust.
Postoji jedna anegdota koju bih ispričala, koje se često setim, i to je možda najvažnija lekcija sa master studija. Sa rediteljem i profesorom Harisom Pašovićem smo imali predavanja u trajanju od četiri nedelje, sa pauzama. I u jednoj od pauza on nam da zadatak da napišemo radove na osnovu nečega što smo čitali, i u određenom roku pošaljemo radove. Ako su predavanja bila 25. trebalo je da napišemo do 10. Samo jedan je napisao na vreme. Mi ostali koji naravno da smo odgovorni ako neko pita, ali mi nismo stigli, poslali smo 15. ili 19, 24. u ponoć. Uostalom, čitanje rada traje do 10 minuta, tako da profesor ima dovoljno vremena da pročita do 25. (pošto on nema život i samo čeka naše radove). Da ne dužim priču, nama se podrazumevalo da pređemo rok. Jer to su samo master studije, a kad počne ozbiljan život, mi ćemo drugačije. Imali smo svakakva opravdanja, za nas legitimna. Pita on nas zašto mi uvek očekujemo popust. Pa hajde da mi, da ne kažem mlađi, to ne očekujemo. Hajde da budemo ti ljudi koji će ono što propovedaju sa scene poneti i kući. Hajde da se zaista potrudimo da budemo bolji od onoga što vidimo oko sebe. I ako u tome i uspemo, hajde da probamo da izbegnemo moralistički izraz lica, jer možda nismo bolji, možda smo samo privilegovani što imamo tu šansu da budemo bolji.
Verujem, i nadam se da se zbog toga okupljamo u ovakvim prilikama. Tražimo smisao i pravimo pozorište, zato što postoje mladi koji imaju želju i koji prokrvljuju. Decentralizuju. Deinstitucionalizuju. Koji prave festival u svom rodnom gradu, i to van gradskog jezgra, koji opstaju uprkos malom budžetu i grčevitoj borbi za isti. Zato što postoje vanserijske predstave nastale uprkos malom budžetu. To daje polet. Festivali poput Intefa. Poput Bašta festa ili FEP-a. Ideju i kreativnost ipak nam niko ne može oduzeti, i ja vam na tome čestitam! Proglašavam drugi Intef otvorenim!“

U glavnom programu festivala u omladinskoj selekciji nastupili su: Omladinsko pozorište „Vožd“ iz Mišara sa predstavom „Laža i paralaža“, po tekstu Jovana Sterije Popovića u režiji Dušana Simića; Akademsko pozorište SKC-a iz Niša, sa predstavom „Miris života unazad“, po tekstu Romena Garija u režiji Dušana Matejića; Teatar 011 iz Beograda sa predstavom „Dragi tata“, po tekstu Milene Bogavac, u režiji Nataše Radonjić; Mostarski teatar Mladih iz Mostara, sa predstavom „PIT“, po tekstu Ljubinke Stojanović u režiji Seada Đulić; Akademsko pozorište SKC-a iz Kragujevca, sa predstavom „Hameln“, po tekstu Marije Stojanović u režiji Kostadina Stojadinova. U studentskoj selekciji: Fakultet dramskih i filmskih umjetnosti iz Bijeljine, sa autorskim projektom „Moj život Maga Magazinović“; Fakultet dramskih i filmskih umjetnosti iz Bijeljine, sa autorskim projektom „LIZA WITH A Z“; Nezavisna mladinska trupa iz Severne Makedonije, sa predstavom „Pelikan“, po tekstu Augusta Strindberga, u režiji Teodore Siljanoske; Akademija umetnosti iz Beograda, sa predstavom „Bečka stolica“, po tekstu Nikolaja Koljade, u režiji Predraga Stojmenovića; Akademija umjetnosti u Banjoj Luci, sa predstavom „Serbus Evropeikus“, po tekstu Zorana Kostića, u režiji Elene Trepetove Kostić. Selektorka festivala je bila Ljiljana Blagojević, prvakinja drame Narodnog pozorišta u Beogradu i profesor na katedri za glumu Fakulteta savremenih umetnosti u Beogradu.

U pratećem programu festivala, u holu Doma kulture, održana je izložba „Čarobnjak scene“ posvećena stogodišnjici od rođenja reditelja Aleksandra Ace Ognjanovića; dečja radionica Biblioteke šabačke i dečja predstava „Dečji kabare“ u izvođenju NDA „Veselo majmunče“ iz Šapca; program „Trag u vremenu“ posvećen 60. godišnjici od rođenja pesnika Branka Miljkovića u organizaciji Biblioteke šabačke i INTEF festivala; glumačka radionica „Ima neka tajna veza“, moderatora Senada Milanovića, glumca.

Moderator okruglog stola je bila Nina Stokić, master profesor književnosti.

Stručni žiri je radio u sastavu: Ivana Terzić, glumica – predsednica žirija, Vanja Pavlović, glumica i Milica Glogovac, glumica.

NAGRADE 2. INTEF FESTIVALA

Nagrade stručnog žirija

IZ OBRAZLOŽENJA STRUČNOG ŽIRIJA:

„Čini nam se da nas je nezahvalna situacija sa pandemijom Corona virusa na neki način i ojačala. Mislimo da su za umetnost zapravo „teška vremena“ kroz istoriju uvek inspirativna. Zar nisu ratovi i stradanja uvek bili inspiracija književnicima, slikarima, vajarima, filmskim i pozorišnim umetnicima, pa se na neki način tako vekovima stvarala i bogatila kulturna baština naše zemlje i regiona. Na svu sreću mi sada nismo u ratu ali u nekoj vrsti borbe svakako jesmo, tako da mislimo da će se nakon svega ovoga možda osetiti posledice ali ne treba odustajati već tražiti načine umetničkog izražavanja u novim okolnostima, koji sigurno postoje čak podstiču maštu. Upravo iz ovih razloga stručni žiri veliko priznanje i zahvalnost upućuje organizatorima festivala, pre sve direktoru Dušanu Simiću, glumcu sa ogromnim entuzijazmom prema festivalu i pozorištu uopšte, kao i njegovim saradnicima i volonterima na istrajnosti, ne samo da se festival održi već da se njegov sadržaj obogati, kao što je to bio slučaj ove godine.”

Nagrade za predstave studenata glume

Nagrada za najbolju žensku ulogu:
Marija Kondovska za ulogu Gerde u predstavi „Pelikan“, Nezavisne mladinske scene iz Skoplja

Nagrada za najbolju mušku ulogu- ravnopravno dele:
Ane Blažovski za ulogu Aksel u predstavi „Pelikan“, Nezavisne mladinske scene iz Skoplja

Nagrada za najbolju predstavu:
Predstavi „Pelikan“, u režiji Teodore Siljanoske, Nezavisne mladinske scene iz Skoplja

Nagrade za omladinske predstave

Nagrada za vizuelni identitet “ VLADISLAV LALICKI “
Predstavi „Hameln“, Akademskog pozorišta SKC-a iz Kragujevca

Nagrada za najbolju epizodnu žensku ulogu “ANA MILANOVIĆ”
Jeleni Mihajlović za ulogu Marine u predstavi „Dragi tata“, TEATRA 011 iz Beograda

Nagrada za najbolju epizodnu mušku ulogu “CANE FIRAUNOVIĆ”
Aleksi Svilarovu za ulogu Deteta, u predstavi „Hameln“, Akademskog pozorišta SKC-a iz Kragujevca

Nagrada za najbolju glavnu žensku ulogu “BRANKA CRNOMARKOVIĆ”
Teodori Tomić za ulogu Jelice, u predstavi „LAŽA I PARALAŽA“, Omladinskog pozorišta „Vožd“ iz Mišara

Nagrada za najbolju mušku ulogu “MILENKO ZABLAĆANSKI”
Aleski Svilarovu za ulogu Moma, u predstavi „Miris života unazad“, Akademskog pozorišta SKC-a iz Niša

Nagrada za najbolju režiju “ALEKSANDAR ACA OGNJANOVIĆ”
Dušanu Matejiću za režiju predstave „Miris života unazad“, Akademskog pozorišta SKC-a iz Niša

Nagrada “VOŽD” za najbolju predstavu
Akademskom pozorištu SKC-a iz Niša za predstavu „Miris života unazad“

Nagrade žirija učesnika

U omladinskoj selekciji nagrada za najbolju žensku ulogu
dodeljuje se TEODORI TOMIĆ za ulogu „Jelice“ u predstavi „Laža i Paralaža“, Omladinskog pozorišta Vožd, u režiji Dušana Simića.
„Teodora je u ulozi Jelice, koja joj je debitantska uloga u pozorištu, pokazala izuzetnu sposobnost fizičke transformacije, koja se videla i kroz transformaciju govora u dijalektu i stilu koji Sterija kao pisac nameće. Lik je gradila hrabro na dominanti malograđanske devojke koja teži noblesu.“

U omladinskoj selekciji nagrada za najbolju mušku ulogu
dodeljuje se NIKOLI MALETIĆU za ulogu „Baneta“ u predstavi „Dragi tata“, Teatra 011, u režiji Nataše Radonjić.
„Nikola je u ulozi Baneta pokazao izuzetnu hrabrost da prihvati i otelotvori lik mlađeg adolescenta kome je tekstom nametnuta specifična okolnost govora – mucanje. Ovaj zadatak je izuzetno težak, čak i za školovane glumce. Pored toga, na Nikoli se videla izrazita radost igre, koja je neophodna za dolazak do mnogih maštovitih glumačkih rešenja koja smo videli na sceni.“

U studentskoj selekciji nagrada za najbolju žensku ulogu
dodeljuje se TAMARI MILOJKOVIĆ za ulogu „Lajze Mineli“ u predstavi „Liza with a z“, koja je diplomski i autorski projekat glumice.
„Pred Tamarom, našao se kompleksan glumački zadatak, koji je iziskivao izuzetnu veštinu vokalnih i plesnih sposobnosti, i direktne komunikacije sa publikom. Rušenjem 4. zida, njena harizma je došla do velikog izražaja, što je za verodostojno predstavljanje čuvene Lajze Mineli bilo presudno.“

U studentskoj selekciji nagrada za najbolju mušku ulogu
dodeljuje se TANASIJU ĆAKIĆU za ulogu „On“ u diplomskoj predstavi „Bečka Stolica“, Akademije umetnosti u Beogradu, u režiji prof. Predraga Stojmenovića.
„Ova duodrama koja na nivou teksta ne daje dovoljno informacija o likovima stavila je Tanasija pred zadatak koji iziskuje veliku maštovitost da se tekst oživi. S obzirom na to da je rediteljskom odlukom predstava postavljena u stilu minimalizma, koji je kao pozorišni glumački stil izuzetno težak i neuobičajen, smatramo da je Tanasije ispunio sve stilske zahteve i uspeo da svojim minimalističkim sredstvima projektuje unutrašnje sadržaje na publiku. Dobra partnerska igra nadomestila je dinamički problem teksta.“

Nagradu za najbolju predstavu
na festivalu u celini dodeljujemo predstavi „Pelikan“, Nezavisne mladinske scene Skopje, po tekstu Augusta Strinberga, u režiji Teodore Siljanoske.
„Odluka da se ova predstava nagradi je proizašla iz činjenice da je ovu predstavu režirala studentkinja. Teodora je jedini student režije na festivalu i pokazala je ogromnu hrabrost da uđe u koštac sa piscem poput Strinberga, čiji tekstovi govore o situacijama s kojima se ne susrećemo u svakodnevnom životu i koje su ekstremne. Sami likovi su napisani tako da su od početka predstave svesni svog kraja, koji je izuzetno tragičan i mračan. Svojom uverljivom kolektivnom igrom, kao i jednostavnim, hrabrim i tačnim rediteljskim rešenjima prostora i okolnosti, ceo tim predstave je uspeo da ovaj komad smesti u naturalizam i time izazove u publici razumevanje i katarzu.“

NAGRADA ZA NAJBOLJU PREDSTAVU PO OCENI PUBLIKE
PREDSTAVI „PELIKAN“, Nezavisnoj mladinskoj sceni iz Skoplja sa ocenom 4,71